Sunday 2 November 2014

Tips Kuruskan Badan

Assalamualaikum..


Tiba - tiba je nak bagi tips kan. Haha tips kuruskan badan ni saya nak share sebab saya pun tengah dalam proses nak kuruskan badan. Cewah!

Jadinya banyakla menggoogle dan menggodek mana - mana tips yang wujud.

Dibawah ni kebanyakan tipsnya saya cuba cari yang mana bersesuaian dengan saya yang bekerja dalam office. Kerja saya banyaknya memerlukan saya dalam office, dan kadang - kadang kalau ada arahan mengezuts baru saya kena keluar dan berjalan kaki dibawah terik mentari T_T (pilu sikit)

1) JANGAN SKIP / LANGKAU SARAPAN PAGI


image : google.com

-- Ni tips yang semua orang pun tahu kan. Ke ada yang tak tahu? Kenapa jangan langkau breakfast? 

Ni pengalaman sendiri lah. Tfa ni kalau breakfast sangat berat ( contohnya : Nasi lemak sambal kerang dengan telur @ Nasi dagang dengan gulai ikan tongkol @ Nasi kerabu lauk daging salai dengan telur masin) amboi menu taknak kalah Haha! Ni contoh breakfast sangat berat untuk saya. Maka saya cenderung untuk lapar tengahari dalam pukul 11pagi T_T (nangis dekat bucu toilet)

Jadi apa solution saya? Breakfast saya akan makan bihun goreng @ roti putih 2 keping cicah teh susu @ nestum 3 in 1.. Kalau rasa lapar lagi, saya makan lagi biskut 2 keping dalam pukul 10 pagi. Air masak tak tinggal. Setengah jam sekali saya minum air masak @ air suam 2 3 teguk.

Then apa jadi? Bila lunch saya jadi tak gopoh nak terkam makanan. Wah gitu. Terkam. Haha.. Saya jadi lebih tenang untuk memilih mengikut diet. Alhamdulillah


2) BANYAKKAN MINUM AIR MASAK


image : google.com

-- Air masak ni suhu biasa la kalau boleh. Orang cakap kalau air sejuk berais, lemak terbakar kan. Ni saya tak pasti. Sama ada ais ni akan burn fats atau akan bekukan lemak? Haha.. Jadi nak selamat, minumla air masak yang suhu bilik. 

Nasihat saya, minum ikut berat badan. 

25kg / 1liter air

Contoh kalau berat tfa 60kg. 60kg /25kg = 2.4liter air sehari. Kalau lebih lagi bagus. Jangan risau pasal gemuk air. Sebab istilah gemuk air ni sebenarnya tak ada pun. Sebab lagi banyak minum, lagi banyak kita keluarkan ( Melalui air kencing atau peluh )

Nak tahu tak. Kalau kita banyak minum air, kita akan dapat elakkan diri kita dari lapar. Haa ni memang betul berlaku tau.

Cuma minum dengan cara yang betul. Lagi best kalau dapat minum dengan straw. Jangan bantai sekali teguk tu, terus 1 liter. Ni parah T_T. Buat jadual minum. Buat reminder pukul berapa kita nak minum. Dengan cara macam ni, kita akan sentiasa minum.


3) MINUM AIR MASAM @ BERLIMAU


image : google.com


-- Haa ni paling best. Limau ni kan masam. Benda masam ni selalunya dikaitkan dengan pembakaran lemak.

So kalau dekat rumah tu rajin - rajinkan lah perah limau dalam air suam ke air masak ke air teh o ke..

Kalau dekat kedai pun lagi bestla. Order je limau suam ke honey lemon panas ke. Pehh sedap. Lepas tu lemak pun terbakar.


4) LEBIHKAN LAUK PAUK DALAM MAKANAN SEHARIAN


image : google.com

-- Contoh kalau dekat opis ke dekat cafe tempat belajar ke, cuba ambik nasi separuh atau suku. Lepas tu direct ke hidangan sayur - sayuran. Ambik yang kebanyakannya hijau. Ambik 2 3 jenis sayur pun tak apa. Selit la tempe ke telur dadar ke.. Pastu baru ke hidangan ayam daging ikan. Bila pinggan dah penuh, nak letak protein pun sikit je. Janji ada ye dak. *Ni tips saya, sebab kalau pergi bahagian ayam ikan dulu, nanti rambang mata*

5) BANYAKKAN BERJALAN


image : google.com

Ha ni tips paling best kalau korang office / kelas dekat bangunan tinggi. Naiklah tangga. Jangan ajar diri guna lif. Guna lif bila perlu je. Contoh macam kena bawak barang sangat berat. Kalau berat sikit sikit tu takpe. Lemak lagi banyak terbakar bila naik tangga. Mula - mula memang mengah (Lagi - lagi saya ada asthma) Fuhhh penat boleh tahan.

Jantung berdegup macam nak terkeluar. Haaha. Tapi takpe.. 1st timer memang macam tu. Lepas dah biasa naik tangga, semua akan smooth. Tak naik tangga sehari rasa tak best. Haaa

Lagi satu, parking jauh dari destinasi. Lagi power kalau jalan tengahari, dengan cuaca panas. Haha.. Tak panas pun takpe. Janji jalan.

Masuk mall yang besar - besar ke.. Pusing je setiap level. Tu pun dah dikira bakar lemak. 




No comments:

Post a Comment

Pengedar Shaklee, Cara Daftar Ahli dan Cara Beli Shaklee Online

Senarai Pengedar Sah Shaklee
  1. Pengedar Shaklee Alor Setar : COD Area Jitra / Alor Setar
  2. Pengedar Shaklee Jitra : COD Area Alor Setar / Jitra
  3. Pengedar Shaklee Putrajaya : COD Putrajaya / Cyberjaya / Dengkil
  4. Pengedar Shaklee Klang : COD Area Klang / Kapar / Meru / Setia Alam
  5. Pengedar Shaklee Seremban : COD Area Seremban / Seremban 2 / Panchor
  6. Pengedar Shaklee Ampang : COD Area Ampang / Wangsa Maju / Setiawangsa / Sri Rampai
  7. Pengedar Shaklee Temerloh : COD Area Temerloh
  8. Pengedar Shaklee Kuala Lumpur : COD Area Kuala Lumpur / Cheras
  9. Pengedar Shaklee USJ : COD Area USJ / Subang Jaya / Sunway
  10. Pengedar Shaklee Puchong : COD Area Puchong / Kinrara
  11. Pengedar Shaklee Kuantan : COD Area Kuantan
  12. Pengedar Shaklee Shah Alam / Subang Jaya : COD Shah Alam / Subang Jaya
  13. Pengedar Shaklee Miri : COD Miri / Brunei
  14. Pengedar Shaklee Cheras : COD Cheras / Ampang / Hulu Langat
  15. Pengedar Shaklee Klang / Shah Alam : COD Klang / Shah Alam

  16. Cara Nak Daftar Jadi Ahli Shaklee

    Dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee yang sah anda boleh membeli produk Shaklee pada harga ahli. Cara Daftar Ahli Shaklee Online 2016 ada di sini.


    Cara Beli Produk Shaklee Online

    Order Produk Shaklee Online melalui link yang disertakan di bawah
    1. Buy Shaklee Online Malaysia - For english user, buy Shaklee directly from Shaklee HQ
    2. Beli Shaklee Online Malaysia - Beli Shaklee daripada Pengedar Shaklee Bertauliah
    3. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...